Inteligencja emocjonalna

Inteligencja oznacza bardzo ogólną zdolność umysłową, która m.in. obejmuje zdolność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, myślenie abstrakcyjne, rozumienie złożonych idei, szybkość uczenia się i korzystania z doświadczeń. Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi.

Pojęcie inteligencji emocjonalnej wprowadzili Peter Salovey i John Mayer, a rozpowszechnił je Daniel Goleman, który wyodrębnił pięć kompetencji składowych:

  • samoświadomość, rozumianą jako wiedzę odczuwanych emocjach i umiejętność wykorzystania tych emocji w procesach decyzyjnych;
  • samoregulację, czyli panowanie nad emocjami, tak aby ułatwiały one wykonywanie bieżących zadań;
  • motywację, czyli umiejętność kierowania się swoimi preferencjami w wyznaczaniu celów i dążeń, przejmowanie inicjatywy,
  • podejmowanie wysiłków mimo porażek;
  • empatię, definiowaną jako wyczuwanie uczuć innych ludzi i umiejętność percepcji sytuacji z punktu widzenia innych osób;
  • umiejętności społeczne, czyli umiejętność panowania nad emocjami w kontaktach z innymi ludźmi, rozpoznawania sytuacji społecznych oraz sieci powiązań międzyludzkich.
Ogólną teorię inteligencji emocjonalnej ogłosili w roku 1990 dwaj inni psychologowie, Peter Salovey z Uniwersytetu Yale i John Mayer z Uniwersytetu w New Hampshire. Określili oni inteligencję emocjonalną jako zdolność rozpoznawania i regulowania swoich własnych emocji i emocji innych osób oraz wykorzystywania uczuć do kierowania myśleniem i działaniem. Można więc powiedzieć, że na inteligencję emocjonalną składa się pięć podstawowych kompetencji emocjonalnych i społecznych.

Samoświadomość: wiedza o tym, co odczuwamy w danej chwili, oraz wykorzystanie tych uczuć dla kierowania naszym procesem decyzyjnym; realistyczna ocena naszych zdolności i dobrze uzasadniona wiara w swoje możliwości.

Samoregulacja: panowanie nad emocjami, aby zamiast utrudniać nam wykonanie bieżącego zadania, ułatwiały je; sumienność i umiejętność odłożenia nagrody na później, po to, by zająć się osiągnięciem wyznaczonego celu; szybkie dochodzenie do siebie po kłopotach emocjonalnych.

Motywacja: kierowanie się swoimi największymi preferencjami w wyznaczaniu celów i dążeniu do nich, przejmowaniu inicjatywy i staraniach doskonalenia się oraz w nieustawaniu w wysiłkach mimo niepowodzeń, porażek i zawodów.

Empatia: wyczuwanie uczuć innych osób, umiejętność spojrzenia na sytuację z ich punktu widzenia, tworzenie i podtrzymywanie więzi porozumienia z nimi.

Umiejętności społeczne: dobre panowanie nad emocjami w kontaktach z innymi i dokładne rozpoznawanie sytuacji społecznych oraz sieci powiązań, bezkolizyjne utrzymywanie kontaktów z innymi oraz wykorzystywanie tych umiejętności dla negocjowania i łagodzenia sporów, współpracy i pracy zespołowej.