Rynek samochodów elektrycznych w Polsce

Szeroko rozumiany rynek produktów i usług związanych z elektromobilnością jest bardzo szybko rosnącym segmentem gospodarki w skali lokalnej oraz globalnej. Potencjał tego rynku jest eksponowany przez liczne prognozy dotyczące jego rozwoju. Aktualnie proces rozwoju elektromobilności w Polsce jest determinowany w sferze programowej przez „Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce”, przedstawiono także „Krajowe ramy rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych”. 


W ramach ww. zamierzeń zdefiniowano trzy cele:

·       stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności Polaków,

·       rozwój przemysłu elektromobilności,

·       integrację pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną.


Realizacja tych celów przewiduje następujące działania wykonawcze:

·     wypromowanie pojazdów elektrycznych jako środka transportu w miastach przyszłości,

·     rozwój rynku pojazdów,

·     kreacja mechanizmów finansowania rozwoju przemysłu elektromobilności,

·     inteligentna sieć zintegrowana z rynkiem pojazdów elektrycznych,

·     zmiany regulacyjne dla rozwoju elektromobilności.


Istotnymi wyzwaniami rozwoju elektromobilności w Polsce są: synchronizacja, koordynacja i zasadne instrumenty oddziaływania na rzecz kreacji oraz
koordynacji nowych rynków, w tym definiowanie i kreowanie nowych usług.
Wszystkie te działania muszą pokonać następujące bariery rozwoju:

·       sfinansowanie instrumentów umożliwiających rozwój rynku pojazdów elektrycznych oraz nowych usług towarzyszących,

·       sfinansowanie systemu zachęt finansowych stymulujących popyt na pojazdy
elektryczne oraz budowę nowej infrastruktury,

·       przeświadczenie, że nie wystąpi efekt synergii przełamujący praktyczne spojrzenie na posiadanie samochodu elektrycznego,

·       sfinansowanie procesu minimalizacji całkowitego kosztu posiadania i eksploatacji pojazdu elektrycznego,

·       adaptacja potencjału tradycyjnego przemysłu motoryzacyjnego na potrzeby
rozwoju elektromobilności,

·       brak kapitału społecznego wspierającego nowy przemysł elektromobilności,

·        przeświadczenie, że wyprodukowanie pojazdu elektrycznego jest dużo bar-
dziej uciążliwe dla środowiska niż produkcja tej samej klasy pojazdu konwencjonalnego, a brak emisji w miejscu użytkowania nie rekompensuje emisji zanieczyszczeń w technologii wytwarzania,

·        przekonanie na ogół konserwatywnego rynku pojazdów konwencjonalnych,
że można uciec przed oczekiwaniem rynku, a wyprzedzanie tych oczekiwań
nie ma sensu,

·        wolna dynamika przemian w postrzeganiu samochodu jako wyrazu statusu
społecznego i sposobu korzystania z niego,

·       postrzeganie pojazdów elektrycznych jako technologii zbyt drogiej, a jednocześnie niedojrzałej w polskich warunkach,

·       nadmierna masa pojazdów, w tym szczególnie ich baterii,

·       uboga infrastruktura ogólnodostępnych punktów ładowania,

·       nadmiernie długi czas ładowania pojazdów,

·       zbyt mały zasięg samochodów elektrycznych bez konieczności ładowania (co
najmniej dwukrotnie w porównaniu do samochodów konwencjonalnych).

 

Wydaje się, że najbardziej istotną barierą są społeczne aspekty procesu rozwoju elektromobilności. Należy spodziewać się obstrukcji społecznych powodowanych wdrażaniem innowacyjnej technologii, związanych z implementacją pojazdów elektrycznych i nowej infrastruktury do doładowywania pojazdów elektrycznych. W tym kontekście zagadnienie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) nabiera nowego wymiaru. Biorąc pod uwagę, że jednym z celów społecznej odpowiedzialności podmiotów gospodarczych z sektora TSL jest ochrona środowiska naturalnego, ekologiczny charakter pojazdów elektrycznych i ich istotnie mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne w wymiarze lokalnym może wspomóc działania ww. podmiotów w zakresie CSR.

Od stycznia do marca 2021 roku w Polsce zarejestrowano 117,9 tys. samochodów osobowych, o 9,5% więcej w porównaniu z rezultatem pierwszego kwartału 2020 roku. Osiągnięty wzrost był możliwy dzięki dużemu popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy w tym czasie kupili 84,2 tys. nowych pojazdów – co oznacza poziom wyższy o 16,2% rok do roku. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 33,6 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 4,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najczęściej wybierane w Polsce w pierwszym kwartale były średnie SUVy i crossovery, których zarejestrowano 32 tys. – o 25% więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku.[1]

            Liderem rynku jest marka Toyota. Yaris jest obecnie najczęściej wybieranym samochodem wśród klientów indywidualnych. Klienci biznesowi częściej kupują Toyotę Corollę. W okresie styczeń-czerwiec 2021 zarejestrowano w Polsce 243 113 nowych samochodów, a zatem o 63 292 sztuki więcej niż przed rokiem, kiedy to klienci odebrali 179 821 pojazdów (wzrost o 32,5 proc.).[2]  W grupie nabywców znajdują się odbiorcy indywidualni oraz hurtowi: duże sieci handlowe, firmy transportowe i inne przedsiębiorstwa, tzw. klienci flotowi.[3]. Duża liczba klientów chętnych do zakupu samochodów powoduje iż producenci mają możliwość zwiększenia dochodów poprzez rozwijanie sieci sprzedaży w Polsce.  Klient podczas zakupu samochodu coraz częściej kieruje się innymi preferencjami niż tylko ceną. Coraz częściej Polacy nie poszukują już tylko najniższej ceny, ale częściej kupują samochody uznanych producentów. Coraz większe znaczenie dla klienta zarówno hurtowego jak i indywidualnego mają oferowane samochody z dodatkowym wyposażeniem np. nawigacja satelitarna, dodatkowy pakiet ubezpieczeń. Klienci indywidualni najchętniej wybierają samochody o mniejszych pojemnościach, oszczędne i bezpieczne. Decyzję o zakupie pojazdu podejmują na podstawie dostępności pakietów bezpieczeństwa i dodatkowych funkcjonalności w wyposażeniu pojazdu. Oprócz Toyoty Yaris w Polsce często kupowanym w 2021r samochodem jest Dacia Duster, Hyundai Tucson, Kia Sportage i Toyota Rav4. Marki popularne wśród klientów biznesowych to: Toyota, Skoda, Volkswagen, BMW i Mercedes. Coraz większą popularnością cieszą się auta z silnikami benzynowymi i z napędami alternatywnymi, natomiast coraz rzadziej Polacy decydują się na samochody z silnikami diesla.

 

 



[1] Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna. Edycja Q2/2021”


[2] Kamiński Tomasz „Sprzedaż nowych aut w pierwszym półroczu 2021r – liderem marka japońska” 06:30 13 09 2021 Sprzedaż nowych aut w Polsce w okresie styczeń-czerwiec 2021 r. - liderem marka japońska (auto-swiat.pl)


[3] „Jakie auta najchętniej kupują polskie firmy?” 23:10 27 05 2023 http://wiadomosci.mediarun.pl/artykul/-,jakie-auta-najchetniej-kupuja-polskie-firmy,25884,2,1,1.html