Strategia marki H & M na rynku odzieży

Marka H&M jest obecnie jedną z najpopularniejszych marek na świecie. Sklepy H&M można znaleźć w Londynie na Oxford Street, w Paryżu na Boulevard Haussman, w Mediolanie na Corso Vittorio Emanuele, w Nowym Jorku na Fifth Avenue, czy w San Francisco na Powell Street. W Polsce marka H&M jest obecna od 2003 roku, a sklepy usytuowane są we wszystkich najważniejszych miastach Polski. Założyciel H&M Erling Persson zaczynał jako kupiec w Vasteras. W roku 1947 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie jego zainteresowanie wzbudził nowego typu sklep odzieżowy. Sklep miał wysokie obroty i niskie ceny. Po powrocie do kraju 13 września 1947 roku otworzył w Vasteras pierwszy sklep Hennes. Sklep nazwano Hennes (nazwa ta znaczy po szwedzku "jej"), ponieważ sprzedawał wyłącznie odzież damską. W latach 50-tych i 60-tych. Hennes stale się rozrastał. Kiedy w roku 1968 firma miała pojawić się w Sztokholmie, Erling Persson kupił sklep Mauritz Widforss z artykułami myśliwskimi i bronią na Sergelgatan w Sztokholmie. Wraz z lokalem przejęto pewne zasoby odzieży męskiej. Firma zmieniła nazwę na Hennes & Mauritz. W latach 1982-1998, będących okresem silnej ekspansji firmy, stanowisko dyrektora naczelnego H&M zajmował syn Erlinga Perssona - Stefan Persson. Od roku 1998 Stefan Persson jest prezesem zarządu, a Rolf Eriksen jest dyrektorem naczelnym od 2000 roku.

 

Kluczowe wydarzenia w rozwoju firmy:

1947 Otwarcie Hennes w Vasteras

1964 Otwarcie pierwszego sklepu za granicą - w Norwegii

1967 Otwarcie pierwszego sklepu w Danii

1970 Wprowadzenie do sprzedaży odzieży męskiej i dziecięcej

1974 Debiut giełdowy H&M

1975 Wprowadzenie do sprzedaży produktów kosmetycznych

1976 Otwarcie pierwszego sklepu w Wielkiej Brytanii

1977 Wprowadzenie do asortymentu odzieży młodzieżowej

1978 Otwarcie pierwszego sklepu w Szwajcarii

1978 Wprowadzenie do sprzedaży ubrań niemowlęcych

1980 Otwarcie pierwszego sklepu w Niemczech

1980 Zakup firmy wysyłkowej Rowells

1989 Otwarcie pierwszego sklepu w Holandii

1992 Otwarcie pierwszego sklepu w Belgii

1992 Wylansowanie BiB, Big is Beautiful

1994 Otwarcie pierwszego sklepu w Austrii

1996 Otwarcie pierwszego sklepu w Luksemburgu

1997 H&M obchodzi swoje 50-lecie. Otwarcie pierwszego sklepu
w Finlandii

1998 Otwarcie pierwszego sklepu we Francji

1998 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet na rynku szwedzkim

1999 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet w Danii i Finlandii

2000 Otwarcie pierwszych sklepów w Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych

2001 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet w Norwegii. Unikalny pokaz mody w Dalhalli, szwedzkiej kopalni wapieni

2003 Otwarcie pierwszych sklepów w Polsce, Czechach, Portugalii i we Włoszech

2004 Otwarcie pierwszych sklepów w Kanadzie i Słowenii. W sierpniu otwarto sklep H&M numer 1000 w Boulogne-sur-Mer we Francji. Współpraca z projektantem Karlem Lagerfeldem w listopadzie

2005 H&M organizuje w kwietniu wielki pokaz mody w Central Parku
w Nowym Jorku. Otwarcie pierwszych sklepów w Irlandii i na Węgrzech. Otwarcie pierwszego sklepu na zachodnim wybrzeżu USA w San Francisco w listopadzie. Współpraca z projektantką Stellą McCartney

2006 Jesienią mają powstać pierwsze sklepy działające na zasadzie franczyzy w Dubaju i Kuwejcie. Ekspansja sprzedaży wysyłkowej, początek
w Holandii.

H&M ma około 5 tys. sklepów oraz zatrudnia ponad 148 tys. osób w 38 krajach Europy, Ameryki Północnej (Kanada, USA), Azji (Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Hongkong) i Afryki. Sklepy H&M posiadają już ustaloną pozycję na większości znanych ulic handlowych i znaczną klientelę w Europie i w Ameryce Północnej. W Londynie jest sklep na Oxford Street, w Paryżu na Boulevard Haussman, w Mediolanie na Corso Vittorio Emanuele, w Nowym Jorku na Fifth Avenue, a w San Francisco na Powell Street. Przed wejściem na nowy rynek przeprowadzane są gruntowne analizy takich kwestii, jak demografia, rynek zatrudnienia, zdolności i zachowania nabywcze. Przeprowadzane są też przeglądy lokalnych powierzchni handlowych i centrów handlowych. Skrupulatnie gromadzone są informacje dotyczące ich wielkości, innych obecnych tam sklepów oraz lokalizacji sklepów konkurencji. Założycielem firmy H&M jest Erling Persson. Władze Firmy stanowią Zarząd oraz Rada Nadzorcza. Misja firmy H&M opiera się na dostarczaniu na rynek wysokiej jakości konfekcji męskiej i damskiej i dziecięcej. H&M projektuje, produkuje i dystrybuuje swoje produkty. 

Aktualnie firma H&M posiada około 200 sklepów w Polsce, które pomimo trudnej sytuacji na rynku odzieżowym nadal funkcjonują. W ostatnich miesiącach pojawiły się sygnały, że spółka zamierza zamknąć najmniej rentowne sklepy ze względu na problemy wynikające z ograniczeń w handlu, rosnących podatków, kosztów oraz wpływu pandemii na funkcjonowanie biznesu w Polsce.