Marka H&M jest obecnie jedną z najpopularniejszych marek na świecie. Sklepy H&M można znaleźć w Londynie na Oxford Street, w Paryżu na Boulevard Haussman, w Mediolanie na Corso Vittorio Emanuele, w Nowym Jorku na Fifth Avenue, czy w San Francisco na Powell Street. W Polsce marka H&M jest obecna od 2003 roku, a sklepy usytuowane są we wszystkich najważniejszych miastach Polski. Założyciel H&M Erling Persson zaczynał jako kupiec w Vasteras. W roku 1947 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie jego zainteresowanie wzbudził nowego typu sklep odzieżowy. Sklep miał wysokie obroty i niskie ceny. Po powrocie do kraju 13 września 1947 roku otworzył w Vasteras pierwszy sklep Hennes. Sklep nazwano Hennes (nazwa ta znaczy po szwedzku "jej"), ponieważ sprzedawał wyłącznie odzież damską. W latach 50-tych i 60-tych. Hennes stale się rozrastał. Kiedy w roku 1968 firma miała pojawić się w Sztokholmie, Erling Persson kupił sklep Mauritz Widforss z artykułami myśliwskimi i bronią na Sergelgatan w Sztokholmie. Wraz z lokalem przejęto pewne zasoby odzieży męskiej. Firma zmieniła nazwę na Hennes & Mauritz. W latach 1982-1998, będących okresem silnej ekspansji firmy, stanowisko dyrektora naczelnego H&M zajmował syn Erlinga Perssona - Stefan Persson. Od roku 1998 Stefan Persson jest prezesem zarządu, a Rolf Eriksen jest dyrektorem naczelnym od 2000 roku.
Kluczowe wydarzenia w rozwoju firmy:
1947 Otwarcie Hennes w Vasteras
1964 Otwarcie pierwszego sklepu za granicą - w Norwegii
1967 Otwarcie pierwszego sklepu w Danii
1970 Wprowadzenie do sprzedaży odzieży męskiej i dziecięcej
1974 Debiut giełdowy H&M
1975 Wprowadzenie do sprzedaży produktów kosmetycznych
1976 Otwarcie pierwszego sklepu w Wielkiej Brytanii
1977 Wprowadzenie do asortymentu odzieży młodzieżowej
1978 Otwarcie pierwszego sklepu w Szwajcarii
1978 Wprowadzenie do sprzedaży ubrań niemowlęcych
1980 Otwarcie pierwszego sklepu w Niemczech
1980 Zakup firmy wysyłkowej Rowells
1989 Otwarcie pierwszego sklepu w Holandii
1992 Otwarcie pierwszego sklepu w Belgii
1992 Wylansowanie BiB, Big is Beautiful
1994 Otwarcie pierwszego sklepu w Austrii
1996 Otwarcie pierwszego sklepu w Luksemburgu
1997 H&M obchodzi swoje
50-lecie. Otwarcie pierwszego sklepu
w Finlandii
1998 Otwarcie pierwszego sklepu we Francji
1998 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet na rynku szwedzkim
1999 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet w Danii i Finlandii
2000 Otwarcie pierwszych sklepów w Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych
2001 H&M rozpoczyna sprzedaż przez Internet w Norwegii. Unikalny pokaz mody w Dalhalli, szwedzkiej kopalni wapieni
2003 Otwarcie pierwszych sklepów w Polsce, Czechach, Portugalii i we Włoszech
2004 Otwarcie pierwszych sklepów w Kanadzie i Słowenii. W sierpniu otwarto sklep H&M numer 1000 w Boulogne-sur-Mer we Francji. Współpraca z projektantem Karlem Lagerfeldem w listopadzie
2005 H&M organizuje w
kwietniu wielki pokaz mody w Central Parku
w Nowym Jorku. Otwarcie pierwszych sklepów w Irlandii i na Węgrzech. Otwarcie
pierwszego sklepu na zachodnim wybrzeżu USA w San Francisco w listopadzie.
Współpraca z projektantką Stellą McCartney
2006 Jesienią mają powstać
pierwsze sklepy działające na zasadzie franczyzy w Dubaju i Kuwejcie. Ekspansja
sprzedaży wysyłkowej, początek
w Holandii.
H&M ma około 5 tys. sklepów oraz zatrudnia ponad 148 tys. osób w 38 krajach Europy, Ameryki Północnej (Kanada, USA), Azji (Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Hongkong) i Afryki. Sklepy H&M posiadają już ustaloną pozycję na większości znanych ulic handlowych i znaczną klientelę w Europie i w Ameryce Północnej. W Londynie jest sklep na Oxford Street, w Paryżu na Boulevard Haussman, w Mediolanie na Corso Vittorio Emanuele, w Nowym Jorku na Fifth Avenue, a w San Francisco na Powell Street. Przed wejściem na nowy rynek przeprowadzane są gruntowne analizy takich kwestii, jak demografia, rynek zatrudnienia, zdolności i zachowania nabywcze. Przeprowadzane są też przeglądy lokalnych powierzchni handlowych i centrów handlowych. Skrupulatnie gromadzone są informacje dotyczące ich wielkości, innych obecnych tam sklepów oraz lokalizacji sklepów konkurencji. Założycielem firmy H&M jest Erling Persson. Władze Firmy stanowią Zarząd oraz Rada Nadzorcza. Misja firmy H&M opiera się na dostarczaniu na rynek wysokiej jakości konfekcji męskiej i damskiej i dziecięcej. H&M projektuje, produkuje i dystrybuuje swoje produkty.
Aktualnie firma H&M posiada około 200 sklepów w Polsce, które pomimo trudnej sytuacji na rynku odzieżowym nadal funkcjonują. W ostatnich miesiącach pojawiły się sygnały, że spółka zamierza zamknąć najmniej rentowne sklepy ze względu na problemy wynikające z ograniczeń w handlu, rosnących podatków, kosztów oraz wpływu pandemii na funkcjonowanie biznesu w Polsce.