Wiele osób zadaje sobie pytanie, w jaki sposób biznesmeni robią
interesy? Od czego zaczynają działalność? Jakie firmy zdobywają klientów,
zwyciężają konkurencję, jak promują swoją działalność? W jaki sposób menedżer
zabiera się do zarządzania firmą? Jeśli nie chcemy stosować metody prób i błędów, licząc
na szczęśliwy przypadek, musimy odpowiednio ukierunkować naszą aktywność.
Właściwe ukierunkowanie działań, czyli takie, które najprawdopodobniej przyniesie
firmie sukces w przyszłości, zależy od dobrze sporządzonego planu działania,
planu, w którym cele i sposoby ich osiągnięcia są oparte na trafnie rozpoznanym
układzie przyszłych warunków i środków [Krzakiewicz
(red), 1994, s.51]. Planowanie polega w dużej mierze na decydowaniu o podjęciu
działań zorientowanych na wywoływanie zjawisk (zdarzeń, faktów), które by
samoistnie nie zaistniały. Mimo że rzadko zdarza się dokładnie przewidzieć
przyszłość przedsiębiorstwa, a czynniki zewnętrzne mogą przeszkadzać w
realizacji nawet najlepiej sformułowanych planów, zdarzenia nieplanowe byłyby
po prostu pozostawione losowi. Planowanie jest więc procesem polegającym na
świadomym ustalaniu kierunków działania oraz podejmowaniu decyzji opartych na
celach, faktach i dobrze przemyślanych ocenach (Barrow,
1992, s.12). Istotę planowania można również wyjaśnić wskazując na cztery
podstawowe zasady wiążące się z tą funkcją zarządzania. Janusz Gościński [1982, s.
182 i nast.] twierdzi, że podstawową cechą planu jest celowość. Każdy
bowiem plan formułowany jest dla zapewnienia sprawnej realizacji postawionego
celu. Bez planu funkcjonowanie dowolnej organizacji stałoby się zbiorem
przypadkowo podejmowanych działań. Drugą z kolei zasadą jest prymat planowania.
Planowanie jest podstawą wszystkich innych funkcji zarządzania. Bez planowania
nie ma dobrego organizowania, zarządzania zasobami ludzkimi i kontroli.
Szczególnie istotne staje się planowanie dla kontroli. Żaden menedżer nie może
kontrolować działania, które nie zostało zaplanowane, gdyż rdzeń koncepcji
kontroli polega na korygowaniu odchyleń od planu (zob. następny rozdział. Kolejną zasadą procesu planowania jest jego kompletność.
Planowanie musi być funkcją każdego menedżera na każdym szczeblu zarządzania,
wtedy dopiero staje się użytecznym narzędziem w osiąganiu celów. Plany tworzone
na różnych szczeblach decyzyjnych w organizacji muszą być ze sobą zintegrowane,
aby przyczyniały się do podejmowania trafnych decyzji, osiągania zamierzeń oraz
bieżącej kontroli ich realizacji. Zgodnie z ostatnią zasadą, plany muszą być
skuteczne we wdrożeniu. Plan staje się skuteczny, gdy realizując go osiąga
się cel przy minimum niepożądanych konsekwencji i przy wynikach
przewyższających nakłady. Dążenie do zapewnienia skuteczności planowania
determinuje wybór horyzontu planowania. Kompleksowy proces planowania jest sekwencyjny i obejmuje: prognozowanie,
programowanie i tworzenie planu.
Prognozowanie polega na naukowym przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów. Prognoza jest informacją o najbardziej prawdopodobnym kształcie przyszłości. Plan, jako zbiór decyzji, zakłada aktywne kształtowanie rozwoju firmy i oddziaływanie na rozwój w kierunkach uznanych za pożądane. Programowanie jest zespołem czynności zmierzających do ustalenia sformalizowanego opisu celów działalności organizacji oraz określenia optymalnych środków ich realizacji [Pietrzkiewicz, 1970, s. 28]. Tworzenie planu także dotyczy projektowania przyszłej działalności przedsiębiorstwa. Czym zatem różni się programowanie od planowania i program od planu? Głównie tym, że opracowuje się kilka programów (wariantów), plan natomiast jest jeden.
Prognozowanie polega na naukowym przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów. Prognoza jest informacją o najbardziej prawdopodobnym kształcie przyszłości. Plan, jako zbiór decyzji, zakłada aktywne kształtowanie rozwoju firmy i oddziaływanie na rozwój w kierunkach uznanych za pożądane. Programowanie jest zespołem czynności zmierzających do ustalenia sformalizowanego opisu celów działalności organizacji oraz określenia optymalnych środków ich realizacji [Pietrzkiewicz, 1970, s. 28]. Tworzenie planu także dotyczy projektowania przyszłej działalności przedsiębiorstwa. Czym zatem różni się programowanie od planowania i program od planu? Głównie tym, że opracowuje się kilka programów (wariantów), plan natomiast jest jeden.